N35 Zwolle-Wijthmen: alles op een rijtje gezet door de Stentor

BELANGRIJKE VERKEERSADER ONDER HANDEN GENOMEN ZWOLLE

De N35 gaaat op de schop. Bij Raalte van Nijverdal tot Wieden en van Zwolle naar Wijthmen.

Over de uitvoering van dat laatste project is vanavond een informatiebijeenkomst.

De Stentor beantwoordt alvast de belangrijkste vragen

Wat gaat er gebeuren?

De N35 tussen Zwolle en Wijthmen krijgt de komende jaren een behoorlijke update. Belangrijkste: tussen de Oldeneelallee en de Koelmansstraat gaat de weg van twee naar vier rijstroken, de maximumsnelheid stijgt van 80 naar 100 km/u en er komt een middenberm inclusief vangrail om de veiligheid te vergroten. Daarnaast wordt een deel van de weg verlegd. Vanaf recreatiecentrum Karba legt uitvoerder Heijmans een nieuwe vierbaansweg aan, zuidelijk ten opzichte van de huidige route. Ter hoogte van de Kroessenallee komt een viaduct met op- en afrit voor Wijthmen. De nieuwe en de voormalige weg komen weer samen vlak voor de kruising met de Koelmansstraat.

Het verkeer moet beter doorstromen door het verdwijnen van kleine kruisingen bij woningen of bedrijven; verkeer kan de N35 in het vervolg alleen nog bereiken bij de Oldeneelallee, het viaduct en bij de Koelmansstraat. In Zwolle komt er voor (brom)fietsers een brug bij de kruising vanaf de Oldeneelallee richting de Wijthmenerplas.

Drukte in de avondspits op de N35 tussen Zwolle en Heino

Drukte in de avondspits op de N35 tussen Zwolle en Heino

Waarom is dit nodig?

Het wordt drukker en drukker op de N35. Rijkswaterstaat (RWS) verwacht dat het aantal auto’s in 2030 ruim verdubbeld is ten opzichte van 2004. En dat is niet zonder gevaar. Het deel Zwolle-Wijthmen behoorde acht jaar geleden al tot de top van de gevaarlijkste rijkswegen.

De drukte kent haar weerslag op het dorp Wijthmen. Als het stilstaat op de N35, zijn er geregeld bestuurders die gebruik maken van sluiproutes door de dorpskern. Samen met de drukte is dat van negatieve invloed op de leefbaarheid, stelt het Rijk.

Wanneer gebeurt het?

Begin 2017 gaat Heijmans aan de slag met voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels. In het tweede kwartaal van volgend jaar begint het met de aanleg en de verbreding van de weg, die voor eind 2018 opgeleverd moet zijn. Dat is acht jaar nadat het ministerie van Infrastructuur en Milieu een verkenning naar de weg liet uitvoeren.

Wat levert het op?

Tijdwinst, op bepaalde delen dan. Cijfers van RWS geven aan dat je, als je in 2030 ‘s ochtends vanuit Wijthmen naar Zwolle rijdt, ruim twee keer zo snel bent. Automobilisten die het traject Zwolle-Noord – Raalte (en vice versa) afleggen, hoeven daarentegen niet te rekenen op kortere reistijd. Sterker: de prognose van RWS stelt dat bestuurders in de avondspits richting Wijthmen langer onderweg zullen zijn dan nu het geval is. Voorbij de Koelmansstraat gaat de weg van vier naar twee rijstroken en ontstaat een flessenhals.

Door de verlegging van de weg gaat de druk wel van de ketel in Wijthmen. Op het oorspronkelijke deel van de weg door Wijthmen gaat de snelheid terug naar 60km/u.

Aanpassing N35

Aanpassing N35

Wat kost het?

Het budget van het project bedraagt 48 miljoen euro, opgedeeld in zestig procent van het Rijk en veertig procent van de provincie. Rijkswaterstaat verwacht dat de uiteindelijke kosten lager uitvallen. Vooraf hield men rekening met een budget dat zo’n 5 à 10 miljoen euro hoger lag. Een meevaller dus. Van dat geld wordt onder andere de fietsbrug bij Zwolle gerealiseerd.

De informatiebijeenkomst vindt vanavond plaats in Café Restaurant De Mol aan de Heinoseweg 32 in Wijthmen. Tussen 19:00 en 21:00 kan iedereen binnenlopen om vragen te stellen aan Rijkswaterstaat, Heijmans en de gemeente Zwolle.

 

Sauna Swoll richt tuin anders in

Gluurders die vanaf de nieuwe afrit ter hoogte van Wijthmen naar blote saunagasten kijken. Dat vreesden de eigenaren van Sauna Swoll, gelegen langs het nieuwe deel van de weg. Ze stelden een tunnel of een verdieping van de afrit voor, maar de Raad van State besloot in februari van dit jaar dat zoiets te prijzig zou zijn. De sauna-eigenaren zeiden vervolgens hun saunatuin anders in te richten, zodat automobilisten vanaf de weg geen zicht kunnen hebben op hun klanten. Ze zijn nog met Rijkswaterstaat in gesprek over de invulling van de begroeiing rondom de afrit.

ARNOUD DE VRIES

 (Bron: de stentor van 30-11-2016)