Fietsrondje bii Wijthmenerplas als aanloop naar vijf meter hoge brug.

Een weg is maar een weg, maar toch gaat de N35 tussen Zwolle en Wijthmen er heel anders uitzien. Bij Wijthmen komen nieuw ontwikkelde geluidsschermen en bij de entree van Zwolle komt een fietsersbrug met een krul in de staart.  De weg tussen Zwolle en Almelo wordt verbreed naar twee keer twee rijbanen en krijgt op veel plekken een ander tracé. Zo ook bij Zwolle, waar de N:S opschuift naar landgoed Soesloo.

De weg is ondergeschikt aan het landschap, stelde een medewerker van Rijkswaterstaat  deze week in de welstandscommissie. Nieuwe onderdelen als bruggen, viaducten, geluidsschermen en vangrails worden bescheiden ingepast. Het scherm bij Wijthmen wordt voor het grootste deel transparant.   De gesloten delen krijgen aan de kant van de weg beton of hout en worden aan de achterzijde van klimplanten voorzien.

Dat de bomenlanen van Soesloo worden doorsneden is onvermijdelijk  maakte de ontwerper duidelijk. Enkele eeuwenoude bomen zullen omgezaagd moeten worden.    Uitgraven en herplanten is technisch  mogelijk,maar is peperduur, terwijl de bomen nog maar tien tot twintig jaar te gaan hebben. Kan de N35 geen ommetje om Soesloo maken, vroeg een lid van de Welstandscommissie.   Nee, was het antwoord een weg waar honderd kilometer per uur mag worden gereden kan niet teveel bochten hebben.

tn_DSC03271

Hier zal ergens de vijf meter hoge fietsbrug komen voor de verbinding Oldeneelallee-Wijthmenerplas (foto: Wijthmen.nl)

De fietsbrug tussen de Wijthmenerplas en de Oldeneelallee wordt vanr grijs beton en krijgt zwarte trappen voor voetgangers.   Opmerkelijk: fietsers moeten aan de kant van de recreatieplas een rondje rijden, om de aanloop naar  de vijf meter hoge brug niet te steil te maken.

door Michael Amsman

(Bron: de Stentor van zaterdag 14 feb. 2015)