Aanpak treintraject Zwolle-Herfte kost 170 miljoen euro

image-4283925

Goed nieuws voor treinreizigers die regelmatig tussen Zwolle en Groningen of Leeuwarden heen en weer pendelen. Het traject Zwolle-Herfte wordt aangepakt. Kosten? 170 Miljoen euro. Ingrid Willems van regionaal dagblad De Stentor schreef er over.

Reizigers profiteren straks van kortere reistijden en ook de aansluitingen op station Zwolle worden beter. Bovendien rijden er straks extra treinen tussen Zwolle en Leeuwarden. Reizigers moeten nog wel even geduld hebben. De verwachting is dat het werk in 2021 klaar is.

Bij de ondertekening van de overeenkomst gaat het projectdeel IJssel-Herfte, waarin onder meer het spoortraject Zwolle-Herfte wordt verdubbeld. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Op deze manier kunnen meer treinen bij Zwolle tegelijk aankomen of vertrekken en wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Eerder dit jaar al kondigde ProRail aan dat vanwege het werk aan de spooruitbreiding Zwolle-Herfte, het station in Zwolle liefst zestien dagen op slot gaat. In die periode wordt er gewerkt aan wissels, sporen, perrons en beveiliging.

Na Utrecht is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland. Treinen komen hier vanuit acht richtingen en op werkdagen tikt het aantal reizigers de 60.000 aan. Steeds meer treinreizigers stappen in Zwolle op de trein of maken er een overstap. Daar wil ProRail de dienstregeling op aanpassen en maakt daarom het station en de sporen klaar voor de toekomst.