ProRail start bouw aan viadukt Herfte in januari

Trein viaduct Herfte

Trein viaduct Herfte

ProRail begint in januari met de aanleg van een nieuwe spoorviaduct bij Herfte, waardoor treinen in de richtingen Meppel en Ommen/Emmen straks niet op elkaar hoeven te wachten. Structon Rail is de klus inmiddels gegund en directeur Pier Eringa verwacht dat de bouw van deze ‘dive-under’ in juni 2021 klaar kan zijn.

ProRail en NS vertimmeren in hun ‘Spoorplan Noord Nederland’ voor een miljard aan het spoor. Op het traject tussen de ongelijkvloerse kruising in Herfte zijn daarvoor grootscheepse aanpassingen nodig: ten noordoosten van Zwolle komen er nog eens twee sporen bij en alle viaducten (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering) worden vervangen.

Minder lawaai

Ook die op de plek waar de overvolle Ceintuurbaan overgaat in de N35 – een plan van aanpak voor deze file-gevoelige route aan de rand van de stad Zwolle moet nog worden gepresenteerd. De stalen spoorbrug bij de Zalnese wetering wordt vervangen door een betonnen versie die geen roffel maakt bij elke passage.

Ook aan de andere kant van de stad Zwolle zijn aanpassingen nodig: bij Campus Windesheim komen meer opstelsporen zodat er extra treinen kunnen staan.

Wissels weg

Het emplacement Zwolle zelf gaat eveneens op de schop, zoveel mogelijk  onnodige wissels worden straks weggehaald en bijna alle treinen uit diverse richtingen krijgen hun eigen spoor, waarbij ze andere spoorbanen in principe niet hoeven te kruisen. Dat scheelt vertragingen en in de winter kunnen er geen wissels meer bevriezen. Dankzij het nieuwe spoor kan de kruissnelheid overal van 40 naar 60 kilometer per uur. Doorgaande treinen kunnen dus voortaan sneller langs Zwolle, dat scheelt minuten reistijd.

Nieuwe busbrug

Bovendien wordt de bovenleiding ten westen van station Zwolle aangepast, daar komt een nieuwe busbrug te liggen. Het verleggen van de bovenleiding is technisch een gecompliceerde klus, die moet bij de brug geleidelijk aan omlaag en weer omhoog. Dat betekent een vernieuwing van de constructie van bijna 250 meter.

De treinreizigers gaan er veel van merken, net als in de nazomer is het station opnieuw uit de vaart, voor de klus aan de bovenleiding is tussen 24 februari tot en met 5 maart alvast geen treinverkeer naar Amersfoort en Lelystad mogelijk.

Meer treinen

In het Spoorplan wordt de frequentie in treinverkeer van en naar Leeuwarden verhoogd. Begin december rijden er tussen Meppel en Leeuwarden niet langer zes maar acht treinen. Daarvoor moet het aantal ampères op de bovenleiding wel verdubbelen, bij de Havelterberg komt daarvoor een extra hoogspanningsstation.

(Bron de stentor  door Jelle Boonstra)